Home Staging - czyli jak przygotować nieruchomość pod wynajem

Home staging to anglojęzyczne określenie, które już na dobre zagościło w nomenklaturze osób zajmujących się nieruchomościami. Oznacza ono nic innego, jak przygotowanie domu/mieszkania do sprzedaży, czy też do wynajęcia. Słowo to stało się także bazą dla takich określeń jak home stager - jest to specjalista przygotowujący lokale. Jego zakres obowiązków często obejmuje: sprzątanie, ale i odświeżenie oraz umeblowanie nieruchomości, która ma się atrakcyjnie prezentować. Nie da się w kilku słowach opisać co to jest home staging, dlatego też zgłębimy ten temat w artykule. 

Home staging - niepotrzebny wydatek a może przyszłościowa inwestycja?

Coraz więcej osób w Polsce wie, co to jest home standing. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z płynących z niego korzyści. W tej kwestii warto jest posłuchać specjalistów, wśród których niepodważalnym autorytetem jest Barbara Schwarz -  twórczyni branży home staging oraz autorka popularnej książki pod tytułem “Home Staging”. W przeprowadzonych przez siebie badaniach stwierdziła, że dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, czas sprzedaży nieruchomości skraca się nawet o 40%

Wynika to z faktu, że home staging to przede wszystkim działania marketingowe. Pięknie zaaranżowane pokoje silniej oddziałują na potencjalnych nabywców, ukazują im potencjał pomieszczeń i rozbudzają wyobraźnię. Im wnętrze jest bardziej stylowe i przytulne, tym dłużej klient o nim rozmyśla i ostatecznie kupuje lub wynajmuje. Należy przy tym zaznaczyć, że home staging to działania niskobudżetowe. Zajmujący się tą branżą specjaliści wynajmują meble (albo mają swoje kolekcje), dysponują wieloma akcesoriami, które po wszystkim powtórnie są wykorzystywane w innej nieruchomości. 

Główne założenia home stagingu - o czym pamiętać

Niewątpliwe home stagerka to coraz bardziej popularny zawód. Można jednak samemu spróbować sił w tej branży (nadarza się ku temu okazja, kiedy chce się samemu sprzedać lub wynająć nieruchomość). Według Barbary Schwarz trzeba:

  • zadbać o czystość lokalu - wiedząc co to home staging łatwo się domyślić, że całe przedsięwzięcie należy rozpocząć od gruntownych porządków. Zanim w lokalu zjawią się potencjalni nabywcy (albo wynajmujący) należy wyczyścić podłogi, odświeżyć ściany, umyć okna, wyprać dywany oraz zasłony. Niezbędne może się także okazać wyniesienie niektórych mebli, które mogą okazać się zbyt przytłaczające. Jeżeli chodzi o nowe mieszkania w Poznaniu, z których właśnie wyszła ekipa remontowa, to należy upewnić się, że nigdzie nie znajduje się kurz i pył,
  • naprawić wszystkie usterki - home staging to przede wszystkim perfekcja. Inwestorzy chcą wydać sporą sumę pieniędzy, zatem nie będą tolerować usterek w postaci kapiącego kranu, niedomykających się drzwi, czy też mrugające żarówki w przedpokoju. Złe, pierwsze wrażenie zawsze jest zapamiętywane i działa na niekorzyść sprzedającego, 
  • zadbać o atmosferę - w określeniu home staging ukryty jest marketing. Jeżeli lokal ma się podobać, powinien być przede wszystkim dobrze wywietrzony. Zasłony należy rozsunąć, aby wpuścić naturalne światło. Dobrze jest także zadbać o przyjemny zapach i odpowiednią temperaturę,
  • podejść do home stagingu jak do aranżacji własnego mieszkania - wystarczy przejrzeć katalogi wnętrzarskie, czy też przejść się po sklepie z meblami i wystawami, aby zrozumieć jakie panują trendy. Wprowadzając meble do pomieszczeń warto wybrać modele o modnych kształtach i kolorach. Przygotowując mieszkanie przed wizytą zwiedzających nie można także zapomnieć o dodatkach takich jak doniczki z kwiatami, dywany, poduszki, koce przewieszone przez oparcie fotela lub kanapy - im przytulniej tym lepiej.    

Oczywiście cena profesjonalnego home stagera uzależniona jest od jego usług, a jak widać większość prac można wykonać samodzielnie. Aby zrobić, np. zdjęcia lokalu, można skorzystać także z usług wypożyczalni mebli home staging i profesjonalnego fotografa - możliwości jest wiele. 

Home standing w sieci - pamiętaj o tych elementach 

Urządzenie mieszkania pod wynajem to częsta praktyka, która w dużej mierze przenosi się także do sieci. Wirtualny home staging sprawdza się zwłaszcza w przypadku osób, które chcą zainteresować nowych najemców lub nabywców nieruchomości przy pomocy ogłoszenia zamieszczonego w internecie.

Wiedząc już co to jest home staging należy zacząć niezbędne przygotowania. Przede wszystkim:

  • należy uświadomić sobie jak działa algorytm serwisów nieruchomości - na stronach promowane są jedynie takie ogłoszenia, które są kompletne. Oznacza to, że muszą w nich znaleźć się zdjęcia, szczegółowy opis, tytuły itd,
  • warto zadbać o wysokiej jakości zdjęcia - home standing ma na celu zauroczyć klienta i pokazać mu, jak cudowna jest dana nieruchomość. Przeglądają ogłoszenie internetowe potencjalny nabywca nie może samodzielnie poruszać się po mieszkaniu, dlatego też trzeba mu wszystko pokazać na zdjęciach. Jasne kadry, pomysłowe ujęcia, zbliżenia na meble oraz dekoracje, widok z okna - liczy się dziennikarska skrupulatność, ale i duże poczucie estetyki. Zdjęcia robione telefonem nie są najwyższym standardem, dlatego sporo osób decyduje się na usługi profesjonalnego fotografa,
  • szybki i łatwy kontakt - udało się, home staging podziałał! Kolejny etap to kontakt z najemcą lub ewentualnym nabywcą. Rolą właściciela nieruchomości jest w tym momencie podtrzymanie zainteresowania. Powinien on regularnie odpisywać na wiadomości, być pod telefonem i udzielać odpowiedzi na wszystkie ewentualne pytania. 

Powyższe przykłady potwierdzają wcześniej przytoczone słowa - nie da się w jednym zdaniu odpowiedzieć na to, co to home staging. Jako deweloper z Poznania zachęcamy jednak zgłębić tajniki tej profesji, aby lepiej zrozumieć potrzeby najemców, czy też nabywców nieruchomości. Inwestycje deweloperskie w Poznaniu to dobry pomysł na ulokowanie swoich oszczędności. Warto zatem rozważyć tą opcję.